Ejerforeningen Marienlyst Palæ

Praktiske oplysninger

Dette dokument er en samling af praktiske oplysninger til brug for både nye og nuværende ejere. Der er henvisninger til bestemmelser i vedtægten og i husordenen, men dokumentet har ikke i sig selv nogen retsvirkning.

Affald – Affaldsskur/renholdelse etc. Forhold vedrørende affald er behandlet i husordenen Link til Husorden. De nuværende regler bliver revideret af bestyrelsen, når vi får indført affaldssortering.

Affald – Flaske- og papircontainer ved Grønnehavebebyggelsen (de hvide bygninger mod øst) Link til Husorden. Glas og papir skal i de kommunale containere ved Nordre Strandvej nr. 1 A-C

Affald – Sortering. Affaldsrummet er kun til almindeligt husholdningsaffald (i lukket plastikpose). Tom emballage skal komprimeres mest muligt og køkkenaffald skal være forsvarligt emballeret.

Affald – Storskrald. Byggeaffald og storskrald skal afleveres på kommunens affaldscenter/genbrugsplads. Link til Husorden.
Der er i 2022 kommet en yderligere Genbrugsplads (ud over Skibstrup i Ålsgårde) på adressen: Energivej 6, 3000 Helsingør.

Antenner, paraboler eller antenneledning. Der må ikke opsættes antenner (inkl. paraboler) og lignende uden bestyrelsens godkendelse. Link til Husorden

Barnestol i kælder. Skriv i bog dato for lån + lejlighedsnummer.

Barnevogne o. lign. Må ikke parkeres/efterlades i fællesarealerne, herunder på gangene. Link til Husorden

Beplantning altaner og terrasser. Altaner og terrasser skal fremstå pæne og ryddelige, Link til Husorden, herunder holdes fri for ukrudt.

Bestyrelsen – Hvordan kommunikerer vi: Bestyrelsen er valgt af generalforsamlingen og forestår den daglige og praktiske drift af ejendommen. Bestyrelsen kommunikerer med ejerne, både enkeltvis og samlet, pr e-mail, og udsender jævnlige nyhedsbreve. Bestyrelsen vedligeholder en hjemmeside for Palæet. Link til Husorden. Bestyrelsen kan kontaktes på e-mail:

Budgetter og årsregnskab udarbejdes af bestyrelsen og forelægges på generalforsamlingen.

Bygningsbeskadigelse. (tag, vand, afløb, vinduer mv.). Bestyrelsen skal kontaktes med det samme.

Centralventilation. Alle lejligheder er tilsluttet centralsug. Der må ikke opsættes emhætter med aktivt sug, men der må godt installeres spjæld.

Cykler – parkering af cykler, cykelskur, ved hovedindgang og i kælder. Cykler må kun placeres i stativerne ved hovedindgangen, i cykelskuret, eller i cykelrummet i kælderen. Cykler i cykelskuret
og i kælderen skal markeres tydeligt med lejlighedsnummer. Cykler, der tydeligt ikke længere
bliver brugt, kan blive fjernet. Link til Husorden. Der skal bruges kode til skuret og nøgle til kælderen.

Databeskyttelse. Bestyrelsen har ret til at opbevare og anvende alle oplysninger, som er modtaget direkte fra foreningens medlemmer, uanset hvilken form disse oplysninger har. Bestyrelsen har desuden fuld adgang til alle oplysninger, der er arkiveret af foreningens administrator. Alle oplysninger, uanset deres form, bliver udelukkende brugt til at sikre en effektiv drift af foreningen.

Personlige oplysninger videregives ikke, medmindre der foreligger en tilladelse fra de berørte.

Ejendomsadministrator. Ejendommen bliver administreret af DEAS

El-systemet. Der er individuelle elmålere i lejlighederne, og el-forbrug afregnes efter det målte forbrug. Bestyrelsen foretager en årlig aflæsning. Forskellen mellem ejendommens totale forbrug og summen af de individuelle forbrug fordeles mellem ejerne efter fordelingstal.

Facebook gruppe – Marienlyst Palæ– ejere. Der er en Facebook gruppe for ejere, denne gruppe er uafhængig af bestyrelsen se Link.

Fodring af fugle og andre dyr på området, inkl. altaner og omkring søerne, er ikke tilladt. Link til Husorden

Forbrugsudgifter, dvs. varme, el og vand fordeles i videst muligt omfang efter individuelt forbrug, hvor dette ikke er muligt, bruges de tinglyste fordelingstal. Link til vedtægt

Fordelingstal - fællesudgifter Fordelingstal for fællesudgifter er fastsat som de tinglyste fordelingstal Link til vedtægt

Forsikring – Egen indboforsikring - Husk at tegne en Indboforsikring og evt. ansvarsforsikring i det fornødne omfang Link til Husorden for lejligheden som vigtigt supplement til EF’s ejendomsforsikring – Bemærk at vinduesglassene i lejligheden er ejerens ansvar.

Forsikring – Palæet. Ejerforeningen har tegnet en bygningsforsikring Link til Husorden.

Fremtidige planer i Palæet se vedligeholdelsesplan.

Fællesarealer. Fællesarealerne omfatter indgang, trapper, repos, pejsestue, bibliotek, gange og elevator. Regler for fællesarealerne er fastsat i husordenen Link til Husorden.

Generalforsamling. Generalforsamlingen er ejerforeningens højeste myndighed, se vedtægten Se Link. Ordinær generalforsamling afholdes som regel i april eller maj, efter færdiggørelsen af regnskabet for det forudgående år.

GDPR – General Data Protection Regulations (UK) = Persondataforordningen – se Databeskyttelse.

Grill. Det er tilladt at bruge el- og gasgrill på altaner og terrasser, men trækulsgrill o. lign. er ikke tilladt. Link til Husorden.

Hjemmeside adgang. Se ”Facebook gruppe – Marienlyst Palæ ¬– ejere”

Hjertestarter. Der findes en hjertestarter i biblioteket.

Hoved- og bagindgang – Kode. Hoveddørene er forsynet med en kodelås. Af sikkerhedsgrunde ændres denne kode jævnligt, der bliver udsendt meddelelse om ændringer.

Husdyr. Der må ikke holdes husdyr i ejendommen Link til Husorden

Husordenen er reglerne for brug af bygningen, den er fastsat i henhold til bestemmelserne i Vedtægten og den vedligeholdes af bestyrelsen, Link til husorden.

Håndværkere – kontaktliste. Der er oprettet en liste over håndværkere og bestyrelsen hører gerne om gode eller dårlige erfaringer med håndværkere. Uanset denne liste er brug af håndværkere på ejers eget ansvar. Link til liste.

Internet. Der er ikke et fælles internet i bygningen.

Kælder – Nøgle til kælderrum. Der er kun adgang til kælderen, herunder værksted/cykelrum, for ejere Link til Husorden. Har man ikke en nøgle, kan den bestilles gennem DEAS.

Kælderrum/depotrum – Hvordan får man et kælderrum, pris og hvorfor har nogle flere? Se link Ejere kan leje depotrum i kælderen. Med mindre der er ledige rum, kan der kun lejes ét depotrum pr lejlighed. Depotrummene administreres af bestyrelsen. Link til Husorden

Lokal offentlig transport – se http://www.rejseplanen.dk .

Låse - Der er installeret låse på yderdørene på Marienlyst Palæet. Låsene åbnes med koder. Koder til låsene fremsendes til ejerne fra DEAS ved ændring på email.

Udlejere skal selv sørge for, at deres lejere får de relevante koder, eventuelt gennem deres udlejningsbureau.

Mange lejligheder har elektroniske låse.

Hvis din egen lås svigter:
- enten har du trykket 3 gange forkert, vent 15 min så er den klar.
- eller hvis den mangler batteri, så ligger der et reserve på disken i biblioteket. Husk at lægge batteriet tilbage efter brug.
- Der finde rigtigt mange nye og forskellige elektroniske låse så vi anbefaler at den enkelte ejer sørger for egnet batteri og værktøj til sin lås.

Maling af altaner / terrasser og udendørs udsmykning. Ejendommens ydre udseende må kun ændres efter tilladelse fra bestyrelsen. Link til Husorden.

Markiser og parasoller. Bestyrelsen kan give tilladelse til opsætning af markiser og læsejl, disse skal være hvide Link til Husorden.

Opslagstavler i fællesrummet. Opslagstavlen i foyeren er reserveret til meddelelser fra bestyrelsen eller besked om større arbejder Link til Husorden. Opslagstavlen i biblioteket er til indbyrdes information mellem ejerne Link til Husorden.

Parkering – ejes af hotellet men ejerforeningen har brugsret til parkering på hele hotellets p-området. Parkeringsproblemer kan opstå ved større events og konferencer på hotellet.
Palæets beboere og deres gæster har ret til at parkere på hotellets område. Der skal parkeres hensynsfuldt, dvs. inden for de opmærkede områder. Der må ikke parkeres så det blokerer for fodgængere på stierne. Link til Husorden

Postkasser ved hovedindgangen – herunder nøgle og modtagelse af aviser og reklamer
Postkasser findes ved hovedindgangen. Der hører en postkasse til hver lejlighed. Det er hver ejers ansvar at tømme postkassen. Bestyrelsen kan, efter anmodning, sætte et navneskilt på postkassen. Postkasser, der ikke jævnligt bliver tømt, kan tømmes af bestyrelsen. Link til Husorden. Der er en separat kasse til aviser, reklamer og pakker.

Rengøring – Hvem gør rent på udendørs arealer tæt på Palæet og hvor ofte
Vedligeholdelse af arealerne rundt om Palæet foretages af ejendommens deltidsmedhjælper, der aftaler arbejdsplanen med bestyrelsen.

Rengøring i Palæet. Hvilket firma, hvor ofte og hvad indbefatter det.
Rengøring af fællesarealerne, herunder gangene, foretages ugentligt af et eksternt rengøringsfirma, arbejdsplanen er aftalt med bestyrelsen.

Rengøring – Skorengøring. Der er opstillet en skopudsemaskine ved hovedindgangen, og der er en vandslange på den modsatte side af bygningen. Det henstilles, at man bruger disse til rengøring af sko for at forhindre snavs på gange og trapper. Link til Husorden

Renovering / ombygning - regler
Større arbejder skal anmeldes til Bestyrelsen Link til Husorden
Der er fastsat begrænsninger på datoer og tider for støjende og støvende arbejder Link til Husorden.
Der skal foretages afdækning og rengøring efter byggearbejder Link til Husorden.

Rygning – I fællesarealer og på altaner / terrasser Rygning er ikke tilladt i fællesarealerne Link til Husorden. Det er heller ikke tilladt på altaner og terrasser, hvis det er til gene for andre beboere. Link til Husorden.

Sanktioner – Ejerforeningen kan pålægge en ejer at betale en bod på op til 10.000 kr., hvis ejeren eller andre, som ejeren har givet adgang til sin ejerlejlighed, gør sig skyldig i grov pligtforsømmelse over for Ejerforeningen eller andre ejere i foreningen. Der kan endvidere pålægges bod ved ejerens oftere gentagne misligholdelse, trods påmindelse. Link til vedtægt

Ejerforeningen kan ekskludere en ejer, hvis ejeren eller andre, som ejeren har givet adgang til sin ejerlejlighed, gør sig skyldig i særdeles grov pligtforsømmelse over for Ejerforeningen eller andre ejere i foreningen. Der kan endvidere ske eksklusion ved ejerens gentagne grove misligholdelse trods påkrav. Link til vedtægt

Socialt. Der er etableret arbejdsgrupper under Bestyrelsen, og der bliver arrangeret sammenkomster – f.eks.: Onsdagstræf i pejsestuen (”Bring Your own”), julekomsammen, sommer BBQ.

Støj – Musik, tekniske hjælpemidler etc. Anvendelse af tekniske apparater må ikke være til gene for ejendommens beboere. Musikanlæg og instrumenter må ikke anvendes, hvis disse er til gene for ejendommens beboere. Der skal være ro i ejendommen fra kl. 23.00 til kl. 7.00. Link til Husorden

TV – Tilslutning i vægstik. Disse vægstik fungerede før med et fælles Tv-system sammen med hotellet. Dette fungerer ikke mere

Udlejning. Udlejning er tilladt under overholdelse af eksisterende lovgivning og i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lokalplan for området, sidstnævnte er på tidspunktet for tinglysning af vedtægterne reflekteret i ejerlejlighedernes BBR meddelelse. Link til vedtægt

Ejerforeningens eneste krav til udlejning er, at ejerforeningen har, eller nemt kan få, umiddelbare kontaktoplysninger på en lejer med det klare formål at kunne håndhæve beføjelserne tillagt Ejerforeningen efter punkt 27 i vedtægten. Link til vedtægt

Vand koldt og varmt hvad er systemet. Det forventes, at der ved udgangen af 2022 vil være separate målere for både koldt og varmt vand for alle lejligheder, indtil da fordeles den totale vandudgift efter fordelingstal. Betaling for vand indgår i den månedlige opkrævning.

Varme systemet. Registrering af varmeforbrug foregår dels ved radiatormålere, dels ved direkte måling (hvor der er gulvvarme). Der er fjernaflæsning af målerne. Varmeforbrug afregnes efter det målte forbrug. Forskellen mellem ejendommens totale forbrug og summen af de individuelle forbrug fordeles mellem ejerne efter fordelingstal.

Vaskemaskiner o. lign. i lejlighederne se under ”Støj”

Vaskeri - Hvorfor har vi et vaskeri og regler for dette. Ikke alle lejligheder har egen vaskemaskine så ejendommen har et separat vaskeri. Brug af vaskeriet er forbeholdt ejere og lejere. Priser og andre betingelser for brug fastsættes af bestyrelsen. Vaskeriet må kun bruges mellem kl. 8.00 og kl. 20.00. Brugere af vaskerummet skal sørge for rengøring af vaskerum, herunder rensning af filter i tørretumbler, efter brug. Link til Husorden Der er instruktioner for brug af maskinerne og for betaling i vaskerummet.

Vedligeholdelsesplan. Bestyrelsen har udarbejdet en vedligeholdelsesplan, den bliver løbende opdateret og forelagt generalforsamlingen.

Vedtægt. Vedtægten er vedtaget på generalforsamlingen og tinglyst på alle lejligheder, den er ejerforeningens ”grundlov”. Link til vedtægt.

Ventilation – se ”central ventilation”

Vicevært. Bestyrelsen har ansat en deltidsmedhjælper/altmuligmand til at tage sig af forefaldende arbejde. Forslag til arbejde, der bør udføres, skal gå gennem bestyrelsen.

Værktøj og stiger – låner du en stige eller værktøj fra værkstedet. Skriv i bog dato for lån + lejlighedsnummer.

WIFI. Der er boxe og kabling til et tidligere fælles WIFI med hotellet. Det fungerer ikke mere.